A Budapest Airport sajtóközleményét idézzük: “Különleges Malév-gép a 2B Terminálon!”

Budapest Airport Announcement: “Unique Malév aircraft makes surprise appearance at Terminal 2B”

Budapest, 2018. szeptember 24. Hihetetlen látvány fogadja azokat az utasokat, akik ezekben a napokban utaznak a Budapest Airport 2B Termináljáról: az új utasmólónál egy hibátlan Malév-festésű Tupoljev Tu-154B2 típusú repülőgép áll az egyik utashídon. A különös látvány nem érzéki csalódás; az Aeropark a nemrégiben felújított repülőgépet oktatási célból kölcsönadta a repülőtéri közösségnek.

Budapest, 24 September 2018. An unbelievable sight welcomes passengers flying from Terminal 2B at Budapest Airport these days; a Tupolev Tu-154B2 type aircraft with immaculate Malév livery is parked at one of the air jetties of the new passenger pier. The unusual spectacle is not a mirage; the recently renovated aircraft was leased by the Aeropark Aircraft Museum to the airport community for training purposes.

A szóban forgó Tupoljev Tu-154-es a HA-LCA lajstromjelet viseli; ez volt az első, a repülőtéri zsargonban csak „nagyvasnak” becézett utasszállító repülőgéptípus, amely megjelent a Malév flottájában. Mindez 1973. szeptember 5.-én történt, vagyis a típus most ünnepli magyarországi pályafutásának 45. évfordulóját. A HA-LCA-t annak idején a Dr. Fülöp András főpilóta vezette személyzet hozta Magyarországra, így a múzeumi gépet néhány nappal ezelőtt átkeresztelték a legendás Malév-kapitány emlékére, és nevét a gép orrára festették. The Tupolev Tu-154 in question bears the registration marks HA-LCA, and was the first large airliner in Malév’s fleet. All this happened on 5 September 1973, i.e. the type is celebrating 45 years of service in Hungary. HA-LCA was flown to Hungary by former chief pilot Dr. András Fülöp and crew. The veteran aircraft was therefore recently named after the legendary Malév pilot, and his name was painted on the nose of the aircraft.
A múzeumi Tu-154-est az elmúlt hónapokban az Aeropark által verbuvált önkéntesek festették vissza az eredeti színekre, míg a Lufthansa Technik a festőhangárt biztosította a munkához. A repülőgépből jelenleg hiányoznak a régi Kuznyecov NK-8-as típusú hajtóművek, ezek beszerzése folyamatban van. A Tu-154-es típusból már csak néhány „M”-változat repül a világon, elsősorban Oroszországban, Kínában és Észak-Koreában. The Tu-154, normally a museum exhibit, was repainted to the original Malév livery by the Aeropark’s team of volunteers over the past months, with Lufthansa Technik providing the spray-painting booth for the works. The aircraft is currently without the original Kuznetsov NK-8 engines, which are under procurement. Only a few of the Tu-154 “M” variety are airworthy worldwide, primarily in Russia, China and North Korea.
A veterán Malév-gép egészen váratlanul talált új szerepre a Budapest Airportnál, miután az Aeropark nagylelkűen kölcsönadta a gépet; a 2B oldali utasmólón az új utashidak üzemeltetését gyakorolják rajta a földi kiszolgálók. A veterán nagyvasat felvontatták az állóhelyre, és a Thyssen-Krupp cég által Spanyolországban gyártott mozgó utashidakkal a repülőtéri személyzet tagjai a dokkolást gyakorolják. Ez a megoldás mindenkinek előnyös, hiszen egyetlen légitársaság sem tud oktatási célokra repülőgépet kölcsönözni a flottájából, a múzeumi gépen viszont nyugodtan lehet gyakorolni. Nem utolsósorban pedig a különleges látvány az előtéren egyben reklámozza a ferihegyi szabadtéri repülőgép múzeum, az Aeropark szolgáltatásait és népszerű autóbuszos repülőtér látogatásait. The new role for the veteran Malév aircraft at Budapest Airport came unexpectedly, after the Aeropark generously agreed to provide the aircraft, so that ground handlers can practice the operation of the new air jetties on pier B. The airliner was towed to the stand, and ground handling staff are now able to practice docking with the new air jetties, manufactured by Thyssen-Krupp in Spain. This solution is beneficial for everyone, since none of the airlines are able to lend a member of their fleet for training, but a museum aircraft is perfect for this purpose. Last but not least, the unique spectacle on the apron is excellent advertising for the Aeropark, an outdoor aircraft museum located at the airport, whose bussed airport tours are also very popular.
„Nagyon hálásak vagyunk az Aeroparknak ezért a gesztusért, hiszen az utashídkezelőknek nagyon fontos, hogy a dokkolás minden részletét készség szinten elsajátíthassák. Egy-egy utasszállító repülőgép értéke milliárdokban mérhető, így ezen a területen nem lehet hibázni, csakis a sikeres gyakorlati vizsga után állhatnak szolgálatba a kollégák az új utashidakon” – hangsúlyozta Huszka Péter, a Budapest Airport forgalmi igazgatója, majd hozzátette, hogy látványnak sem utolsó egy hibátlan, múzeumi minőségben felújított Malév-festésű gép megjelenése a repülőtéren. “We are very grateful to the Aeropark for this gesture, as it is very important for air jetty operators to practice every detail of the docking procedure. The value of a modern airliner runs into billions of forints, so there is no room for error; colleagues will only be permitted to work with the new air jetties after a successful practical examination,” emphasized Péter Huszka, the chief operating officer of Budapest Airport. The appearance of an impeccably renovated veteran aircraft with Malév livery is also no ordinary spectacle, he added.
„Nem volt kérdéses számunkra, hogy ezt a Tupoljevet kölcsönadjuk a repülőtér számára, magam sem gondoltam volna, hogy az LC Aladár, ahogy mi hívjuk a lajstromjele alapján, még egyszer ott állhat a 2B Terminál előtt. Igazán jól sikerült a felújítás, jó volt a gépet a veterán Lada és Wartburg kiszolgáló kocsikkal együtt fotózni. További fotózási alkalmakat is tervezünk, autentikus helyszíneken, a repülésbarát közösség számára” – jelentette ki Somogyi-Tóth Gábor, az Aeropark igazgatója, aki negyven évet töltött el a repülőtéren, és a repülőtér-üzemeltetőtől vezérigazgató-helyetteseként vonult nyugdíjba. “We never hesitated to lend this Tupolev aircraft to Budapest Airport; I never thought that ‘LC Aladár’, as we call it based on its registration marks, would be parked on the apron of Terminal 2B once more. The renovation has turned out really well; it was great to photograph the aircraft together with the veteran Lada and Wartburg handling vehicles. We plan to organize additional photo shoots for aviation enthusiasts, at authentic locations,” said Gábor Somogyi-Tóth, the director of the Aeropark, who spent forty years at Budapest Airport, retiring as deputy CEO.
A Tupoljev Tu-154B-2 változat érdekessége, hogy annak kifejlesztésében éppen a Dr. Fülöp András által vezetett csapat működött közre, szovjet mérnökökkel együtt, a Malév igényei szerint. Ez azt jelentette, hogy a gép robotpilótáját alkalmassá tették az ICAO II-es kategóriájú műszeres leszállító berendezés jeleinek vételére, valamint az eredetileg ötfős személyzetet három főre csökkentették. Korábban a Tu-154-es kabinjában kisebb brigádértekezletet lehetett volna tartani, hiszen a kapitány és az első tiszt mellett dolgozott még navigátor, rádiós tiszt és fedélzeti mérnök is. A B-2 változatban a pilóták javarészt átvették a navigálás és a rádiózás feladatát, de megmaradt harmadik tagnak a fedélzeti mérnök. It is an interesting fact about the Tupolev Tu-154B-2 variant that the aforementioned team led by Dr. András Fülöp actually participated in its development, together with Soviet engineers, based on Malév’s needs. This meant rendering the autopilot suitable for receiving signals from an ICAO category II instrument landing system and reducing the crew of five to three. The earlier variants of the Tu-154 required a crew of no less than five members, as the captain and the first officer were joined by a navigator, a radio officer and a flight engineer. In the case of the B-2, the pilots took over the role of the navigator and radio officer, but the flight engineer remained as the third crew member.
Az Aeropark Tu-154-ese várhatóan még néhány hétig látható lesz a 2B Terminál légi oldalán. The Tu-154 of the Aeropark is expected to remain on display on the airside of Terminal 2B for a few more weeks.
Fotók: Budapest Airport
IMG_5273
IMG_5272
IMG_5269
IMG_5268
IMG_5267
IMG_5475
IMG_5295
IMG_5294
IMG_5292
IMG_5291
IMG_5290
IMG_5287
IMG_5285
IMG_5284
IMG_5283
IMG_5280
IMG_5278
IMG_5276
previous arrow
next arrow
IMG_5273
IMG_5272
IMG_5269
IMG_5268
IMG_5267
IMG_5475
IMG_5295
IMG_5294
IMG_5292
IMG_5291
IMG_5290
IMG_5287
IMG_5285
IMG_5284
IMG_5283
IMG_5280
IMG_5278
IMG_5276
previous arrow
next arrow